ב"ה מוצאי ש"ק, ט' מנחם-אב תשע"ח | 21.07.18
נס מלובש בטבע ■ בלוג שליחות

"אני זוכר את הרגע בו הבנתי את המשמעות של 'נס מלובש בטבע' לעומת 'נס מעל הטבע'. כשנולד בננו משה לפני 15 שנה הוא היה פג"... ● השליח בבאזל שבשוויץ הרב זלמן וישצקי מגיש את הבלוג השבועי מיוחד למגזין 'עונג חב"ד' ב'שטורעם' ● לבלוג המלא >>>
השליח הרב זלמן וישצקי, שווייץ
בראשית מלחמת איראן-עיראק בשנות השמונים אמר ראש הממשלה המנוח מנחם בגין משפט, שהיה לאחד המפורסמים שלו: "אני מאחל הצלחה לשני הצדדים". אני יוצא מתוך הנחה שהוא לא התכוון להביע שמחה על שפיכות דמים כלשהיא, אלא על עצם העובדה ששני אויבים שלנו נאבקים זה בזה, כמו המלחמות של חיזבאללה ודאעש בשנים האחרונות, שזה מבורך. כל זמן שאויבינו עסוקים זה בזה, יש להם פחות זמן וכוח לפגוע בנו.

השבת הקרובה נקראת 'שבת הגדול' על שם הנס שנעשה אז בשבת שלפני יציאת מצרים. מה היה הנס? כתוב בשולחן ערוך הרב, שבכורי מצרים ראו את בני ישראל מכינים שה עבור קרבן כפי שנצטוו. כששאלו, מה אתם חוגגים? נענו, שבא תבוא מכת בכורות בה ימותו הבכורים ואחריה ייצאו מעבדות לחירות. בכורי מצרים, שכבר האמינו לניסים של משה ואהרן, הבינו שמישהו מנהל מלחמת אגו על חשבונם, ופתחו במלחמה עם שאר בני העם המצרי בדרישה לשחרר את בני ישראל עוד לפני מכת בכורות. זה היה הנס ועל זה אנו אומרים בתפילה וגם בהגדה "למכה מצרים בבכוריהם – כי לעולם חסדו". זה נס גדול, כי כאמור כל עוד אויבנו עסוקים במלחמות פנימיות אנו יחסית רגועים, או במילים של מנחם בגין ז"ל: אני מאחל הצלחה לשני הצדדים.

עם ישראל יציין בשבת הקרובה את הנס הזה ובשישי הבא כמעט כל צאצאי יוצאי מצרים בכל מקום על פני הגלובוס יקראו 'למכה מצרים בבכוריהם – כי לעולם חסדו' מתוך ההגדה. תשאלו למה אנו מפארים את הבורא על מלחמה פנימית בין קבוצות שונות על ציר הרוע העולמי? זה הרי לא איזה קריעת ים סוף או מכת דם שהוא עשה, מה הנס הגדול כאן?

המענה לזה חשוב מאוד לעניות דעתי: בציון נס שהוא על פניו תהליך טבעי אנו מצהירים בזאת ואומרים, שאנו מכירים בעובדה שגם בתוך הטבע יש ניסים ולפעמים אלו נסים לא פחות גדולים מאשר אלו המרהיבים. 'נס מלובש בטבע' קוראים לזה בתורת החסידות.

אני זוכר את הרגע בו הבנתי את המשמעות של 'נס מלובש בטבע' לעומת 'נס מעל הטבע'. כשנולד בננו משה לפני 15 שנה הוא היה פג, שהיה זקוק להתפתח שנים עשר יום באינקובטור. ביום השלישי לחייו הוא היה במצוקה נשימתית שהובילה לסכנת חיים ממשית ואנו הודינו ועדיין מודים על הנס שהוא התגבר על המשבר.

שנתיים מאוחר יותר, לקראת הלידה הבאה, ביקשנו בתפילתנו: רבונו של עולם, בלי ניסים הפעם.

שבת שלום,
הרב זלמן וישצקי
ז' בניסן תשע"ח