ב"ה יום שלישי, ט' תשרי תשע"ט | 18.09.18
הרב נחמיה וילהלם מגיש: 'ממתק' לשבת ■ צפו

משל המלך והדבש ● השליח בבנגקוק שבתאילנד הרב נחמיה וילהלם מגיש את המדור האהוב 'ממתק לשבת' מיוחד למגזין 'עונג חב"ד' - ב'שטורעם' ● ממתק לשבת בווידאו ובטקסט >>>
השליח הרב נחמיה וילהלם, בנגקוק


היה פעם מלך שהיה לו דבש מאוד טעים והמלך מאוד אהב את הדבש והיה אוכל  ממנו הרבה מאוד, יום אחד עלה חשש בליבו שיבוא יום והדבש בארמון ייגמר, החליט להיות חכם והזמין שלושה אנשים נאמנים, הפקיד בידי כל אחד מהם כד שלם של דבש וביקש שישמור עליו כעל בבת עינו, עברו שנתיים והדבש בארמון נגמר נזכר המלך בשלושת הנאמנים ומיד הזמין אותם שיבואו לארמון עם הדבש.

הראשון פתח ואמר אדוני המלך אינני יודע איך להגיד לך אבל כל כך הרבה שמעתי על הדבש המלכותי החלטתי לפתוח ורק להריח ואז התפתיתי רק לטעום קצת ואינני יודע איך קרה שפתאום מצאתי שהכד ריק ואני ממש מתנצל, המלך כעס מאוד ושלח אותו לכלא לשארית חייו, השני הגיע ונתן למלך את הכד הסגור חתום בחותמו של המלך, המלך חייך וציוה לתגמל אותו בשק של זהב, השלישי הגיע והחל בדיוק כמו הראשון להגיד ששמע על הדבש והחליט להריח ואז התחיל לטעום אבל אדוני המלך כשהגעתי לחצי מהכד פתאום נזכרתי שזה הדבש שלך וסגרתי והנה החצי שנשאר ואני מוכן לקבל עלי כל עונש שתחליט, המלך חייך ואמר למשרתיו תנו לו שני שקים של זהב כפול מהראשון, והראשון קפץ ואמר אדוני המלך אני לא מערער על משפטיך אבל אני חייב להבין הרי הוא השאיר רק חצי וקיבל כפול ממני? ענה לו המלך הוא טעם ובכל זאת השאיר...

בפרשת השבוע נקרא על חטא העגל, משה רבנו יורד מן ההר ומגלה שעם ישראל שרק לפני 40 יום זכה להתגלות אלוקית בהר סיני, עשו להם עגל וחטאו בחטא הגדול מכולם, משה מיד משליך את הלוחות ושובר אותם, והפרשה ממשיכה לספר לנו שהקב"ה אומר למשה שהוא רוצה להשמיד את עם ישראל ומשה רבינו מיד נעמד בכל כוחו ואומר לקב"ה אם אתה מוחה אותם מעל פני האדמה מחני נא מספרך, תמחק אותי מספר התורה שלך, וכשקוראים את הפסוקים בתורה עולה מיד השאלה, הרי אם משה חושב שמגיעה להם סליחה למה הוא עצמו שבר את הלוחות ואם לא מגיע להם אז למה הוא מתקומם כשהקב"ה רוצה להעניש אותם?

אלא שכאן טמון ההבדל בין הלוחות הראשונות לשניות, כשעם ישראל עמדו במעמד הר סיני חשב משה שעבודתם הולכת להיות עבודת צדיקים שזכו להתגלות אלוקית והגיעו לדרגא גבוהה מאוד מבחינה רוחנית אבל זו הייתה הנחתה מלמעלה ולא לגמרי בהפנמה ולכן עם ישראל יכלו ליפול, אז הבין משה שלוחות אלו שכוחם הוא עבודת הצדיקים לא מתאיים לעם ישראל ושבר אותם ואז עלה להתחנן עבור עם ישראל ולבקש את הלוחות השניות שהיו מתאימות לעבודת בעלי תשובה שהעבודה הנדרשת מהם היא שזה יגיע מפנימיותם ומרצונם וכך אכן זה יישאר איתם לנצח כשידעו שגם אם אדם נופל עליו לדעת להתנער מהלכלוך שדבק בו ולקום, ירידה לצורך עליה.

יהי רצון שנצליח תמיד להיות בעלייה והתקדמות אבל גם אם חלילה אנחנו חווים נפילות שנדע להתרומם ולקום.
זה גם מה שכתוב במגילת אסתר "קיימו וקיבלו היהודים" ואומרים חז"ל קיימו מה שקיבלו כבר שבזמן מרדכי ואסתר עם ישראל קיבלו על עצמם מרצונם לקיים את התורה והמצוות שניתנו בסיני כביכול בהנחתה מלמעלה כי דווקא מתוך הנסיון הגדול שהיה להם בזמן הגזירה גילו כוחות מפנימיותם והפנימו את התורה בתוכם.

והימים האלו נזכרים ונעשים בכל שנה ושנה יש לנו את ההזדמנות מחדש לקיים את מה שקיבלנו כבר ולהוסיף בעוד החלטות טובות חדשות ובחיזוק המעשים שאנחנו כבר עושים ובזכות זה נזכה להמשיך את שמחת הפורים עם כל עם ישראל בירושלים עיר הקודש עוד היום.

הרב נחמיה וילהלם,
בית חב"ד בנגקוק תאילנד
ט"ז באדר תשע"ח