ב"ה ערב ש"ק, ו' כסלו תשע"ח | 24.11.17
הרבי בחלוקת קונטרס 'החלצו'
הרבי בחלוקת קונטרס 'החלצו'
הצלחה'דיקן לערנען / הרב אלי' וולף

ישבנו ב'זאל' הישיבה במאריסטאון והמחשבות נדדו ל-770, מה קורה ב-770. כ"ף חשוון, הרבי נסע לאוהל, האם חזר, מה קורה שם? ● אמצעי התקשורת הזמין והיחיד באותם ימים, בדיוק לפני 30 שנה - היה מכשיר הטלפון הציבורי שעמד סמוך ל'זאל', והיה גם מכשיר טלפון נוסף, במשרד הנהלת הישיבה ● לטור המלא>>>
מערכת שטורעם
הצלחה'דיקן לערנען / אלי' וולף

ישבנו ב'זאל' הישיבה במאריסטאון והמחשבות נדדו ל-770, מה קורה ב-770. כ"ף חשוון, הרבי נסע לאוהל, האם חזר, מה קורה שם?

אמצעי התקשורת הזמין והיחיד באותם ימים, בדיוק לפני 30 שנה - היה מכשיר הטלפון הציבורי שעמד סמוך ל'זאל', והיה גם מכשיר טלפון נוסף, במשרד הנהלת הישיבה.

היום זה כ"ף חשוון, לא יום רגיל, הרבי נסע היום לאוהל. בשנים קודמות הרבי התוועד בלילה זה, מה עוד שבשבת האחרונה, שבת וירא, הרבי דיבר על כך שבשנה זו, תשמ"ח, ימלאו "מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים" ליום ההולדת של כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב, מאז שנת כתר"א - 

וכעת, תחילתו של "ליל שישי", אנחנו יושבים ב'זאל' הישיבה במאריסטאון. הגוף כאן, אבל הלב שם. מה קורה, מה עומד להתרחש. המחשבות נשואות ל-770.

הרבי כבר חזר מהאוהל? משהו קורה?

מחכים בדריכות. בנסיעה מהירה - המרחק הוא כשעת נסיעה. דרוכים לשמוע מה קורה.

הרבי חזר מהאוהל, והגיעה ההודעה המפתיעה: אחרי התפילה הרבי יחלק לכל אחד ואחת, בנים מגיל 12 ובנות מגיל 11, קונטרס "החלצו" של כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב.

במרוצת השנים לאחר מכן, זכינו והרבי חילק קונטרסים נוספים, אבל זו היתה פעם הראשונה שהרבי חילק קונטרס לרבים.

ההתרגשות היתה גדולה, כולם אצים-רצים, מנסים למצוא את הדרך המהירה והזמינה כדי להגיע בזמן הקצר ביותר מניו ג'רזי ל-770, להספיק לקבל קונטרס מהרבי...

כשהגענו ל-770, התברר לנו, לצערינו הרב, שהחלוקה הסתיימה. כמות הקונטרסים שהודפסה לא היתה גדולה, ואחרי כשעה - נגמרו הקונטרסים והרבי נסע לביתו...

האכזבה היתה גדולה. אבל בד בבד קיבלנו הודעה, שמחר בבוקר הרבי ימשיך בחלוקת הקונטרסים. לאורך כל הלילה בית הדפוס ב-788 הדפיס עוד אלפי קונטרסים עבור החלוקה מחר.

אולי זה לא כ"ף חשוון, מחר, יום שישי בבוקר, זה כבר כ"א חשוון - אבל מה זה משנה התאריך. לקבל קונטרס מידו הק' של הרבי - זה העיקר. 

*

"הצלחה'דיקן לערנען", זה היה האיחול שהרבי איחל  - או יותר נכון - הורה, לכל אחד ואחת שקיבל את הקונטרס מידו הק'. לימוד מתוך הצלחה. הצלחה בלימוד הקונטרס.

איחול לא שגרתי, הוראה לא שגרתית. גם לא כשהרבי חילק קונטרסים אחרים בשנים הבאות. "הצלחה'דיקן לערנען". תלמד את המאמר, ותראה הצלחה בלימוד.

אגב; מה התרגום המדוייק של הברכה הזו, שיהיה "הצלחה בלימוד", או שיהיה "לימוד מוצלח"?

מה היא "הצלחה" בלימוד, מתי נקרא שהלימוד היה "מוצלח", ולמה הברכה הזו, ההוראה הזו - היתה במיוחד בחלוקת קונטרס זה?

*

דומה שאין צורך להכביר מילים, הדבר מתבקש מאליו.

קונטרס 'החלצו' הוא לא "רק" מאמר חסידות, הוא לא "עוד" מאמר חסידות כמו מאמרים אחרים. קונטרס 'החלצו' - הוא "מושג", יש לקונטרס זה אמירה, יש לו משמעות ברורה מאוד.

מאמר זה נאמר על ידי אדמו"ר מוהרש"ב בעקבות משהו שהיה, והרבי השתמש במושג הזה ששמו 'החלצו,, לא פעם ולא פעמיים.

התוכן שלו עוסק בנושא אחד ויחיד. אמנם הרעיון מתרחב, הוא מוסבר ב'עבודה', מוסבר ב'השכלה', הוא נכתב באריכות באותיות שונות, אבל התוכן הוא אחד: אהבת ישראל. ובעיקר - שלילת הפכו.

יש מצוות לימוד תורה, לימוד לשם לימוד, לומדים חסידות כדי ללמוד, כדי להתקשר, כדי להבין, לדעת, להתבונן. אבל יש לימוד מתוך "הצלחה", לימוד שמביא לידי מעשה, כשמפנימים את הנלמד וחיים לפי הנאמר בו.

אם כך זה בכל מאמר, בכל קונטרס - על אחת כמה וכמה כאשר מדובר על קונטרס כמו "החלצו". קונטרס זה, לא נאמר כדי להניחו על המדף, הרבי לא עמד שעות ארוכות על רגליו, ביום חמישי בלילה ולמחרת ביום שישי, ערב שבת קודש, וחילק את הקונטרס, כדי ש"רק" נשב ונלמד בו, אפילו אם זה לימוד לעיונא, אבל הוא יישאר רק בעולם של עיון והשכלה - 

קיבלנו אותו מידו הק' של הרבי -  כדי שתהיה "הצלחה'דיקן לערנען", לימוד מוצלח. הרבי איחל לנו זאת, והרבי תבע מאיתנו.

לא הצלחה ב"לימוד", לא הצלחה בחלק הלימודי-עיוני, אלא שהלימוד יהיה "מוצלח", שהוא יביא לידי מימוש, נלמד ונפנים, נלמד וניישם.

"הצלחה'דיקן לערנען".

כ' בחשוון תשע"ח