ב"ה ערב ש"ק, ו' כסלו תשע"ח | 24.11.17
הגיגים לפרשת וירא ■ הגב' רבקה ערנטרוי

מהו המכנה המשותף בינות הקרניים הבאות: קרן הבהמה, קרן אור וקרן זוית (פינה), קרן (קופה) וקרן - כתר וקרן של שופר? קרן היא העיקרון של היסוד...העצם ובה נעוצה עוצמה! הקרניים הללו מגלמות חוליות שונות של עוצמה ברבידיה השונים והמתתלכדים (עקדה- נקשרות) לחטיבה של מקור העצם בשלימותו! ● מאמר תורני ומעמיק מאת אשת החינוך הגב' רבקה ערנטרוי מקראון הייטס - מיוחד למגזין 'עונג חב"ד' ב'שטורעם' ● למאמר המלא>>>
הגב' רבקה ערנטרוי, קראון-הייטס
להאחז בסבך - על עוצמות הקרן...

מהו המכנה המשותף בינות הקרניים הבאות: קרן הבהמה, קרן אור וקרן זוית (פינה), קרן (קופה) וקרן - כתר וקרן של שופר?

קרן היא העיקרון של היסוד...העצם ובה נעוצה עוצמה!

הקרניים הללו מגלמות חוליות שונות של עוצמה ברבידיה השונים והמתתלכדים (עקדה- נקשרות) לחטיבה של מקור העצם בשלימותו!

הכיצד?

א)קרניים קודמות לפרסות:

המושג איל משקף עוצמה! להיות עוצמתי, בעל עוז ואומץ רב זוהי היכולת להאחז במטרה כמו שהאיל עושה זאת בקרניו... ולהיות בחינת "איילת השחר" - הכוכב הנחשוני המפציע בעוצמה (איל) והמקרין את אורו של השחר מתכי הקדרות שבמחשך...

האיל שנברא ביום החמישי לימי בראשית - נוצר כשפרסותיו קודמות לקרניו. הן צמחו לו אח"כ עם התבגרותו.

ואולם, שונה ממנו הוא איל העקדה שנברא בנקודת השיא של ערב שבת בין השמשות. קרניו קדמו לפרסותיו, היות וכל מהותו מביעה עוצמה והקרן שלו היא נקודת "העצם" והגבורה שלו. ניתן ללמוד את משמעות המילה קרן במובן של עצם בהתאם לתרגומו של אונקלוס לדבר: "בעצם היום הזה" -"בכרן יומא הדינן".

א)קרניים קודמות לעצם * המטרה היא העיקר מול הפרס (פרסות)!

להיות עוצמתי היא היכולת לדבוק ולהאחז במטרה ולשמש אותה ולראות בה דין קדימה של קרניים הקודמות לפרסות. הדבר מתגלם בעיקרון של עבודת ה' "שלא ע"מ לקבל פרס" (פרסות)

ב)עמידה מתבטלת של "קרן זוית" ממשיכה את קרני אור "הכתר":

להיות כמו קרן זוית המחברת שני כתלים נפרדים מבלי להוות מציאות ממשית חוצצת... להיות בחינת "אין" היא העוצמה האדירה הממשיכה קרני אור זורחות ביותר של השכינה ממקור הכתר המתגלמות במילים "קרני החיות כנד כולן". משם מאציל אלינו ה' את שכינתו בסמל של מלך המצטמצם לעמו מרום מעלתו המתנשאת. הקרן הזו מגלמת מידה של אצילות המחברת את המלכות עם העם כש"הפרסות, שבאו אחריהן באי העקדה - צועדות בעקבות הקרן, בעקבות הכתר המלכותי.

הקרן מאחה ומחברת ולא עוד השבירה והרציצה של עבד כי ימלוך באוזלת יד וברפיסות ובכיסופים להתבלט ולכן היא מפוררת ומפרידה וחוצצת...

ג)עוצמת היכולת להביא להרמוניה של שני הפכים:

להיות כמו קרן בטלה אך עוצמתית היא היכולת להביא להתכללותם של שתי מידות הופכיות המתחככות בנפש. רק כח נעלה מהשתיים עשוי לאחות אותם ממש כמו שאור המקיף המתגלם בחופה מביא להתכללותם של החתן - המסמל את מידת החסד עם הכלה המאפיינת את מידת הגבורה.

את היכולת הזה שואבים מההרמוניה של ערב שבת בין השמשות - הנקודה המחברת הפכים של א)יום ולילה ב) קודש וחול. והדבר משתקף באיל העקידה שהביא להתכללות מידת החסד של אברהם עם מידת הגבורה של יצחק.

ד)להיות עוצמתי היא היכולות לחולל מהפכים ולתמרן ממידה למידה:

נקודת התפנית המעצימה והמהווה את נקודת המוצא והמפתח המתפעלת את ניווט התנועה - היא קרן הזוית! "ובא לו לקרן דרומית מזרחית, מזרחית צפונית,צפונית מערבית, מערבית דרומית" כדי להתרומם ממידה של אהבה להתקדם למזרח שהוא סמל החכמה והביטול ומשם לחזור לתנועה של התלהבות בשל ההתבוננות - שהסמל שלה הוא צד צפון (צפון ונסתר) ואח"כ להגיע למידת היראה שהיא במערב (שמאל -גבורה) ולסיים באהבה באותו צד שהתחיל.

את התפנית יש לחולל ע"י תמרון "מקרן הזווית"... מהפינה... מהנקודה הזעירה ביותר והעוצמתית שאינה חולשת על מקום של גדולה אך יש בה גמישות לתמרן תנועה זורמת בבמהלכים זריזים משתנים של פניות חדות .(באורי הזוהר עמ' 358)

ה)קרני האיל הבוקעות מחוץ לראש - מסירות נפש החולשת על ההיגיון:

ההרמוניה של תפארת זו באה למיזוגה האדיר כשהאחד נאבק בחרוף ובעוז במחדליו ועורך "אתכפיא"בניגוד לטעם ולדעת בסמל של קרן היוצאת מחוץ לראש הבהמה.

השכל, הרי, אינו מגיע למקום שאין בו שינויים ואילו הקרן מסמלת את העצם... מצב יציב של דבקות באמונה והיא יודעת לחלוש על ההיגיון ולהביא את השכל אף הוא למצב של מסירות נפש וקבלת עול ובכך ממשיכים עוצמות של קרני הוד של הכתר האלוקי.

ד)כתבו לכם על קרן השור:

העם היווני התקנא מאוד בזריחת קרני הקודש בעם ונגד רעיון זה התנהל מאבקם. היוונים ציוו על העם לכתוב על קרן השור כי אין להם חלק ונחלה בה' וכי אין ביכותם לברר את חומריות העולם ולהאיר את הניצוצות החבויים בטלפיים של השור...

אך העמידה הנחושה של מסירות נפש העם בתנועה שמתנשאת מעל הראש כקרן, והמסמלת תנועה הרותמת את החכמה לקבלת עול - היא שהמשיכה לעם את הנצחון ואת הנצחיות של המורשת! (עפ"י תורת מנחם שבת חנוכה ה,תשכ"ט)

ה)עוצמת הקרן היא היכולת לטפס על האנכים המובילים לעולמות עילאיים יותר:

כשהמציאות הזעירה והעכשוית עוברת את הסיתות על מנת להיבנות ולהיות בחינת קרן זווית - כדי להעצים ולעצב אותה בכך שנוטלים ממנה את אותם קוים צרים ומצמצמים של איגו והתמקדות אנוכית סביב העולם של האחד - נפערים אז כלי ההשגה והתפיסה של מציאות.

היא מתעצמת ממש בדומה לאדם המטפס על מדרגות והמעצים את התנופה שלו בכך שהוא מבטל את המימדים שלה בירידתו דרג אחד.... ומשל לאדם המרומם חפץ כבד והמתכופף כדי לבטל את מימדי האנרגיה הנוכחית כדי להפיח בה עוצמה יתרה. גם אדם המתכונן למרוץ מקדים את הרתיעה אחרונית המבטלת את האנרגיה העכשווית בטרם הדהירה קדימה כדי להעצים אותה.

ו)עוצמת הקרן היא תמרון מעולם המחשבה(שבת) להתבטאות (חול):

היכולת לקלוט אורות ומשכל מגיעה לשלימותה כשהאדם המשכיל מסוגל להביא רעיונות רוחניים אלה לבטוי מילולי...

מה מאמצת ומפרכת היא ההתבטאות הזו היות והיא מחברת שני עולמות נפרדים של עולם המחשבה (הקר) ועולם הדיבור (החמים יותר ברגש). רק היכולת להתמקד בקרן הזוית הדקיקה והנקודתית הזו - מאפשרת לגשר בין הקטבים האלה הנוגדים. לכך נזקקים לבינה יתרה, וזאת הסיבה שהאישה שנחונה בבינה יתרה היא זו שהביאה את האדם לידי התבטאות וחויה ולכן נקרא שמה חווה 0ולא חיה).

תבוא הקרן ותאחז באופן מדויק ומדוקדק בנקודת "האין" המחברת בינותם בנקודה דקיקה וזעירה כ"כ... והיא תהגה... היא תאחז בהגה... בהגיון ובעוצמה ותנהג במקצועניות שכזו מבלי לסטות מהמסילה..

עולם החול נברא בדיבור והשבת במחשבה.... ערב שבת בין השמשות נוצר ע"י ההגיה האלוקית.

מידת המלכות מתגלמת בהצטמצמותה עד לדרג של נקודה... של קרן זווית המחברת שני קירות נפרדים ובכך לחבר את המלכות עם העם. המלך והעם הם כדמות שני גופים נפרדים.

מידת המלכות נטולה עוצמה ברת ממדים, היא בחינת נקודה שמגמתה להשפיע ממש כמו מלך שהדיבור שלו הוא שבט המגלה את מלכותו ובכך הוא מדביר את מלכותו ומושל... מידת המלכות מבטאת את עוצמת המלך ומביאה את הנוקשות הקשוחה של גוף היש והנפרד לתנועה של ביטול.

מגמת הביטול היא להקרין על העם עוצמה כדי להעלותו בדרג השלבים והסולמות...

ז)הקרניים האלה הן עוצמת התשובה והמאחז של העם!

הקרניים האלה שנמשכו מאילו של אברהם סמל החסד והמביאות להתכללות מידה זו עם מידת הגבורה של יצחק מהוות את העוצמה של כח התשובה המחברת הפכים של קרניים שנאחזו בסבך של עוון - "הנה איל אחר נאחז בסבך "- בצד ה"אחר" הוא צידו של "הסטרא אחרא" שהרי השטן רץ כנד האיל לבלבלו ולהסיתו כדי למנוע את הקרבתו תחת יצחק.

ואולם קיימת אף האחזות הקרניים בעולם הפכי של זכויות - זוהי האחזות בשרשה של הנשמה המיתמרת ועולה על העמודים המובילים לכיסא הכבוד והיא נאחזת מתגוננת בקרנות הכיסא...

ח)במשוך הקרן

הקרניים האלה יאירו לאיילת השחר, ויהפכו בעבודת התשובה את החשכה הגלותית לעוצמה אדירה של אור אותה תפציע איילת השחר (איל - עוצמה) - הכוכב הראשון שיבקע אז במשוך הקרן.

למשוך ביובל היא נשיפה של הבל שמצטמם ונדחק למיצר פי השופר אך הוא בוקע ומתעצם ומתפשט מהחלק המרחבי של השופר. זוהי בחינת הנקודה שהיא ראשיתו של הקו אך גם הנקודה החותמת אותו -

זוהי ראשיתה של נקודת המלכות המצטמצמת בראשיתה אך מביאה את עוצמת המלכות להתגלמותה בכך שהיא מאמנת את העם למשוך בקרן היובל ולהוות כוח עוצמתי בבחינתה של קרן הזוית המביאה את התחברותה של הגלות לגאולה!.


(מעובד עפ"י אור התורה לצ"צ פרשת וירא דבור המתחיל "וירא והנה איל נאחז בסבך" ועפ"י באורי הזוהר להקפת המזבח עמ' 358)

י"ג בחשוון תשע"ח