ב"ה יום רביעי, כ"ח אייר תשע"ז | 24.05.17
צילום: ארכיון שטורעם; באדיבות JEM
החשיבה הגאולתית של החב"דניקים ● בלוג שליחות

אחד הדברים הנפלאים בהם נתקל מי שלומד את הגותו של הרבי מליובאוויטש, הוא שלאט לאט, עם הלימוד והעמקה בדבריו, מערכת החשיבה של האדם משתנית, נקודת המבט נעשית אחרת לחלוטין ● 'הוליזם' אני קורא לזה ● השליח בבאזל שבשוויץ הרב זלמן וישצקי מגיש את הבלוג השבועי מיוחד למגזין 'עונג חב"ד' ב'שטורעם' ● לבלוג המלא >>>
הרב זלמן וישצקי

חברים יקרים,

אחד הדברים הנפלאים בהם נתקל מי שלומד את הגותו של הרבי מליובאוויטש, הוא שלאט לאט, עם הלימוד והעמקה בדבריו, מערכת החשיבה של האדם משתנית, נקודת המבט נעשית אחרת לחלוטין. כל המביט על פעילותו של הרבי ושל חסידיו יאמר מייד: הרבי הוא מהפכן. אבל רק מי שלמד את תורתו יבין עד כמה המהפכנות הזאת עמוקה ויסודית עד הפרט האחרון.

'הוליזם' אני קורא לזה, המבט של הרבי על העולם הוא מבט הוליסטי, שלם. הכל כלול, הכל מחובר, הכל מדויק, בלי קריצת עין וללא יישור פינות.

לרוב החשיבה המיוחדת הזאת לא כתובה במאמר מיוחד על אמונה או שיחה מיוחדת על החיים, הדברים פשוט באו כהנחת יסוד פשוטה וברורה בין דברי התורה הרבים, וכפי שפתחתי, עם הלימוד החשיבה של הלומד משתנית. כשלמדתי השבוע את ה'שיחה' לפרשת כי תשא (לקו"ש כא, ג) למדתי בין הדברים 'הנחת יסוד' שכזאת.

הרבי מנתח את חטא העגל ואת המחילה שמשה מבקש מהבורא. בשלב ראשון תמה הרבי איך תתכן בכלל מציאות של חטא? למה שאדם יחטא? ועל בסיס ההבנה הזאת מבאר מהי המחילה שמשה מבקש ומה העצה שהקב"ה נותן לו בעזרתה תושג המחילה המבוקשת. את ניתוח הסיבה לחטא מתחיל הרבי עם הנחת יסוד ראשונה אותה אנו אומרים בכל בוקר 'המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית' ושואל: יהודי שיודע ומאמין שהבורא מחדש ומחיה את העולם בכל רגע, איך הוא מסוגל לפעול נגד רצון הקב"ה שמחיה אותו כעת וגם ברגע הבא? אולי יאמר האדם יש לי 'מניעות ועיכובים', כלומר, העולם והמציאות שסביבי הם שמונעים ממני לעבוד את ה'! אבל זה לא יתכן – וכאן מגיעה אותה נקודה של חשיבה מיוחדת עליה דיברתי – "הרי בהיותו מאמין בן מאמין יודע הוא בוודאות גמורה שגם אותם דברים שמפריעים לו, גם הם נבראו מאין ואפס מוחלט, ובכן, לא יהיה נכון לתאר שהם נבראו באמת היפך רצון השם! איך הם מסוגלים באמת להיות מכשול לאידישקייט, לרצונו של הבורא בשעה שהם עצמם הרי נבראו ממש ברגע זה על ידי הקב"ה בעצמו?"

(התשובה לתמיהה על החטא היא 'שכחה', היהודי פשוט שוכח בשעת החטא את הקב"ה המחיה אותו.)

וזה הרגע לעצור הכל לרגע, להביט סביב, לאמוד מחדש את מצבנו, לבדוק את 'המניעות והעכובים' שלנו אלו שמפריעים לנו לעשות את מה שצריך ולהתבונן. להתבונן בדבריו של הרבי ולשאול את עצמנו: איך זה באמת יכול להפריע לי, הרי זה נברא הרגע על ידי הקב"ה!

עם חשיבה שכזו, נוכל להתמודד הרבה יותר טוב עם כל מה שקורה סביב.

אנשי ה ניו אייג' יגידו שזו חשיבה חיובית.

החב"דניקים יסבירו שזו בכלל חשיבה גאולתית.

שבת שלום,
הרב זלמן וישצקי

כ"א באדר תשע"ז