ב"ה ערב ש"ק, כ"ב טבת תשע"ז | 20.01.17
צילום: ארכיון שטורעם.נט
הרב נחמיה וילהלם מגיש: 'ממתק' לשבת ויגש ● צפו

"היה פעם רב גדול באירופה שעשה בר מצווה לבן שלו ומכיוון שהיה אדם חשוב ומוכר הגיעו לבר מצווה הרבה רבנים חשובים ושרים נכבדים..." ● השליח בבנגקוק הרב נחמיה וילהלם מגיש את המדור האהוב 'ממתק לשבת' מיוחד למגזין 'עונג חב"ד' - ב'שטורעם' ● צפו בווידאו >>>
הרב נחמיה וילהלם
היה פעם רב גדול באירופה שעשה בר מצווה לבן שלו ומכיוון שהיה אדם חשוב ומוכר הגיעו לבר מצווה הרבה רבנים חשובים ושרים נכבדים.

למחרת מסיבת בר המצווה ראה האבא את בנו מסתובב בגאווה, מרוצה מעצמו ומספר לכל החברים על האנשים המכובדים שבאו לשמוח בשמחתו.

קרא לו ואמר לו "בני היקר אתה יודע למה הגיעו כל האנשים החשובים האלו לבר מצווה שלך, לא בזכותך אלא בזכותי", אמר הילד לאבא "אם זה בזכותך, למה לא הגיעו יותר", ענה לו האבא "זה בגללך..."

*

פרשתנו פותחת במילים "ויגש אליו יהודה". לאחר כל המהלכים של יוסף עם אחיו, יהודה ניגש ליוסף ומדבר אליו בתוקף, ובזה הסיפור מגיע לסיומו.

יוסף מתגלה לאחיו ומביא את אביו ואחיו לגור במצרים, במבט שטחי נראה שהסיפור הוא באמת סיפור עם "סוף טוב"... אבל אם נסתכל בהמשך הסיפור נראה שמכאן התחילה הגלות של עם ישראל במשך 210 שנים במצרים, למה אם כן חשוב לתורה לספר לנו את כל הפרטים של הסיפור, על איך שיהודה ניגש ליוסף ומה היה הדיבור ביניהם שהוביל לירידת יעקב ובניו למצרים, הרי בסופו של דבר זה מה שמוביל לגלות הנוראה במצרים?

*

בחסידות מוסבר, שהתורה מרמזת לנו כאן שכאשר אנו נתקלים במצבים שהם לא ברורים, מצב חשוך בעם ישראל כעם, או מצב לא טוב באופן אישי אצל כל אחד מאתנו, כדאי לנו להתבונן בפרטים של הסיפור, אולי נוכל להבין את כל התהליך.

*

אנחנו קוראים שיהודה ניגש ליוסף, יוסף מלשון הוספה מסמל את הפריחה, ההצלחה והכישורים וכמו שראינו שיוסף הצליח בכל מעשיו. יהודה מלשון תודה מסמל את הענווה והביטול, הידיעה שלא כוחי ועוצם ידי עשה לי את החייל הזה, הגשת יהודה ליוסף והחיבור ביניהם מסמלים את הדרך ליציאה מהגלות, אמנם יוסף הוא סמל של הצלחה וכישרון, אך למרות חשיבותן של ההצלחה והכישורים, איתן לבד לא ניתן להגיע לגאולה, דווקא ההכרה והביטול לקב"ה נותן הכישרון, היא זו שיכולה לפתוח פתח ולהביא מצב של גאולה, לכן בעצם גישתו של יהודה ליוסף שבזה הוא מוסיף לכישוריו של יוסף את הענווה הוא מניח את הבסיס והיסודות לגאולה שתבוא בסופו של דבר.

*

זה המסר של הפרשה, כל אדם צריך להיות מודע לכישרונות שקיימים הן בו עצמו והן בזולתו, אבל אסור לנו בשום אופן להגיע לידי גאווה ועלינו לזכור שלא מספיקים כישרונות, צריכים גם להודות לקב"ה על כל מה שנתן לנו, דווקא בצורה כזו נוכל לחלוק את כישורינו ואת הברכות שקיבלנו עם כל מי שיצטרך ונזכה לגאולה פרטית וגאולה כללית לכל עם ישראל.

שבת שלום
הרב נחמיה וילהלם
בית חב"ד בנגקוק תאילנד.



..

ז' בטבת תשע"ז