ב"ה יום שני, ב' טבת תשע"ט | 10.12.18
היסודות הנסתרים ■ בלוג שליחות

מקבץ של הבטחות נהדרות המבשרות עתיד נפלא בכל קנה מדה. איך, אם כן, אחרי כל זה עדיין 'עניה סוערה לא נוחמה'? ● השליח בבאזל שבשוויץ הרב זלמן וישצקי מגיש את הבלוג השבועי מיוחד למגזין 'עונג חב"ד' ב'שטורעם' ● לבלוג המלא >>>
השליח הרב זלמן וישצקי, שווייץ
איך מנחמים ומחזקים אדם שחווה קושי אמיתי? בדרך כלל ידברו איתו על העתיד. 'העתיד יהיה טוב יותר' יאמרו לו. 'עוד תראה עוד תראה כמה טוב יהיה' ישירו לו. אבל זה לא תמיד באמת עוזר. כשאדם מתמודד עם קושי, קשה לו לראות את הטוב והיופי שהעתיד מבטיח.

דבר כזה קורה בהפטרות של השבתות האחרונות, שבעת הפטרות הנחמה 'שבעה דנחמתא' אותן אנו קוראים בכל שבוע מאז תשעה באב. אלו הן דברי נחמה של ישעיהו הנביא לכנסת ישראל אחרי החורבן.

הפטרת השבוע מתחילה במילים "עניה סוערה לא נוחמה". ה'עניה' היא כנסת ישראל,  'שלבה סוער ברובי צרות' (רש"י) ולכן גם לא נוחמה.

הקורא את פרקי הנחמה מהן מורכבות הפטרות אלו יראה משהו מעט מפליא. לאורך הפרקים יש הרבה מאוד דברי נחמה מלאי יופי ושמחה. ובכל זאת, העניה עדיין סוערה וכלל לא נוחמה.

"והיו מלכים אומניך ושרותיהם מניקותייך. ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה ושמחת עולם על ראשם, ששון ושמחה יסיגון. חשף ה? את זרוע קדשו וראו כל אפסי ארץ את ישועת אלוקנו. כי ימין ושמאל תפרוצי וזרעך גויים ירש. ברגע קטן עזבתיך וברחמים גדולים אקבצך". ללא ספק, יש כאן מקבץ של הבטחות נהדרות המבשרות עתיד נפלא בכל קנה מדה. איך, אם כן, אחרי כל זה עדיין 'עניה סוערה לא נוחמה'?

התשובה טמונה, לעניות דעתי, בדברים עמם פתחתי. לפעמים, כשאדם מתמודד עם הווה סוער, קשה לו לראות את העתיד הזוהר. אז נכון שמבטיחים לה את ירושלים מפוארת ובנויה על תילה, אבל כרגע היא רואה ארץ חרבה ומסרבת להתנחם. לכן, מיד בהמשך ל'לא נוחמה', מנחם הקב"ה בלשון הווה ואומר: "הנה אנוכי מרביץ (מרצף) בפוך (אבן יקרה) אבניך. ויסדותיך בספירים (יהלומים)". הנה עכשיו, ברגעי הקושי והגלות, אנוכי כבר בונה את יסודות העתיד. הנה החילותי לרצף את הארץ.

במילים פשוטות אומר הקב"ה כך: ההבטחות העתידיות שאמרתי והבטחתי בפרקים הקודמים אינן רק עתיד, אלא בהחלט גם הווה, הן כבר החלו להתגשם. הן אמנם לא נראות, אבל זה רק כי אני אוחז בשלב היסודות ולכן עדיין נסתרות. יסודותיו של בנין חשובים מכל הם, עליהם עומד הבנין, אבל יחד עם זאת נסתרים הם מעין כל.

שבת שלום,

הרב זלמן וישצקי


נ.ב. לפי מנהג האשכנזים השבת לא קוראים את הפטרת עניה סוערה, אלא את הפטרת ראש חודש, שכן זו שבת ראש חודש.
כ"ט במנחם-אב תשע"ח