ב"ה יום רביעי, י"ח אלול תשע"ט | 18.09.19
כותב השורות על רקע קהל ב-770
כותב השורות על רקע קהל ב-770
לכבד בלי להתאחד • דעה

כולנו אוהבים לדבר גבוהה גבוהה בנוגע למצבה של חב"ד. בואו נוריד את המסיכות מעל פנינו • ר' אליהו וילהלם ברעיון שונה • עלה במחשבה


לקראת י' שבט, יום קבלת הנשיאות של הרבי בשנת תשי"א , 14 שנים לאחר ג' תמוז תשנ"ד, הגיע הזמן לדבר גלויות על המצב השורר בחסידות חב"ד ולנסות להתמודד עם הדברים בלי לטייח וגם בלי לנצל את המצב לאינטרסים אישיים.

כולנו אוהבים לדבר גבוהה גבוהה בנוגע למצבה של חב"ד, כל אחד מאיתנו יודע להסביר היטב, איך כל מי שאינו סובר כמוהו וכמו חבריו לדעה גורם לחילול שם חב"ד, או לחלופין אינו "חי" עם שיחותיו של הרבי מהשנים נ"א נ"ב.

בואו נוריד את המסיכות מעל פנינו. כולנו בסופו של דבר נמצאים עם אותה בעיה, הרבי אינו נמצא איתנו בגוף גשמי, מה שהיה בחב"ד עד תשנ"ד היה, נכון לעכשיו אני מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא, אבל לדאבוננו בינתיים הוא לא הגיע עדיין, זה המצב ולא יעזור כלום, לא למאמינים הגדולים, לא לבעלי הדמיון המפותח וגם לא לשרלטנים המנצלים את הסיטואציה הזו.

אי אפשר להתעלם מכך, שאלפי חסידים רואים את עצמם כ"משחיסטים" עם כל המשמעויות הנלוות. לאידך, המשיחיסטים גם לא יכולים להתעלם מהעובדה שאלפי חסידי חב"ד אחרים רואים את ההתקשרות לרבי ולהוראותיו באופן אחר לגמרי מהם.

במילים אחרות, כיון שאלו העובדות, מתברר שהרבי אכן נתן נתינת מקום לאפשרויות ודרכים שונות בהתקשרות אליו ולדרכיו. אינני חושב שאחרי 14 שנה עדיין יש מקום לויכוחים אידיאולוגיים על הדרך האמיתית שבה חסידי חב"ד צריכים לנהוג. יש, כנראה, כמה וכמה דרכים וביטויים להגיע להתקשרות לרבי, לבצע את הוראותיו ולחיות עימם.

נראה לי שבמקום שכל אחד יחפש את הדרך לחנך את הזולת ולהפריע לו בדרך התקשרותו, עדיף שכל אחד מאיתנו יחפש את עצמו ויחשוב עם עצמו: 'מה עלי לעשות על מנת להתקשר לרבי'.

הרי רובם ככולם של ציבור חסידי חב"ד אינם מתענינים סביב איזה אידיאולוגיה ומריבה מתעסקים אלו העוסקים בכך, וזה נכון לגבי כל הקבוצות השונות בחב"ד, האיש הפשוט משתדל לעשות נחת רוח לרבי על פי דרכו וחינוכו, ואם המצב יותר טוב  - על פי עצת המשפיע או "עשה לך רב" שבחר לעצמו.

ישנם מיעוט של בעלי שררה המעוניינים לשלוט ולהשליט את מרותם על הציבור וזה בהחלט מקובל - כמו בכל מסגרת, כי הרי לא יתכן שכל הציבור כולו יהיו מנהיגים ורבנים וכו'.

אבל לציבור בכללותו נמאס כבר שמנצלים את חילוקי הדעות המקובלים והופכים אותם לסיבות המחלוקת.

הגיע הזמן, שכל ציבור יבחר לעצמו את הרבנים והמנהיגים שלו. באותה מידה, הרבנים והמנהיגים יידעו שהם אחראים ומנהיגים את הציבור הכפוף להם מבחירתם. לא היום ולא בשום תקופה אחרת, אפשרי להכריח מנהיגות של רבנים ומנהיגים על ציבור שאינו מעוניין בכך.

ציבור חסידי חב"ד הוא הציבור המגוון ביותר הקיים בכל מסגרת אחרת ביהדות, בכל מסגרות החסידויות האחרות לדוגמה, הנקודה הכי משותפת בין כל החסידים הוא המוצא שלהם: כולם יודעים שחסידות גור מורכבת מיהודי פולין, סטמר – הונגרים ובעלז מגליצינים, כמעט שאין הונגרי בגור, פולני בסטמר ורוסי בבעלז, שלא לדבר על יהדות ספרד.

החסידות היחידה שמורכבת מכלל ישראל כפשוטו היא חסידות חב"ד. עובדה זו באה לידי ביטוי גם בכך שזו החסידות היחידה ששם החסידות שנתן לה מייסדה – אדמו"ר הזקן, אינו שם העיירה או העיר בה התייסדה - אלא "חב"ד". כי באמת מדובר בשיטה ודרך חיים – עבודת ה' באופן טהור, כשהמוצא לא תופס מקום כלל.

נוסיף לכך גם את התוספת שכמעט מרובה על העיקר בחסידות חב"ד, החוזרים בתשובה שמצטרפים לחב"ד גם ללא מסורת משפחתית מסודרת, תודות לפעילות ה"שליחות" העניפה בכל רחבי תבל בהפצת המעיינות והיהדות.

עובדה זו טומנת בחובה גם את ההבנה הכי פשוטה שרק הרבי יכול לחבר כל כך הרבה סוגי חסידים הבאים מרקעים שונים ולכוון את דרכם לעבודת ה'. כל אחד אחר או כל קבוצת רבנים ומנהיגים, יהיה מי שיהיה, אינם מסוגלים להנהיג את כל החסידים, מטבע הדברים ישנם חילוקי דעות שונים, לא יתכן שלכולם תהיה דעה אחת מסודרת וכולם כאחד יקבלו על עצמם את עול מנהיגותו של רב או מנהיג כזה או אחר וגם לא קבוצה מאוחדת של רבנים או מנהיגים.

הגיע הזמן שנדע לקבל את החסידים שאינם בדעה אחת איתנו. באותה מידה הגיע הזמן שהחסידים שדעתם אינה כדעתנו יתחשבו גם בנו, הרבנים והמנהיגים צריכים לחשוב איך להביא לכך שהמקבלים את מרותם ינהגו בכבוד ובהתחשבות בקבוצות האחרות למרות חילוקי הדעות. גם אם לא חיים באחדות, ניתן להגיע להבנה שכל אחד יתחשב ויכבד את זולתו.

אני מוכן לדוגמה לקבל פשרה של הכרזת "יחי" במנין שאני מתפלל בו, אם רוב המניין מעוניין בכך, אבל אם המכריז רואה שרוב המניין לא מעוניין בכך, הייתי מבקש להתחשב ברוב המניין ולא להכריז.

העובדה שישנם כאלו שהחליטו ללבוש סיסמאות ולענוד ולרקוד עם דגלים שונים, נראה בעיניי ממש מוזר, לטעמי זו כבר חריגה משמעותית ממנהגי חסידות חב"ד, אבל כיוון שאלפי חסידים קיבלו על עצמם את המנהג הזה, אין לי ברירה ולא אלעג להם. אבל באותה מידה, עליהם לדוגמה להבין שאלפי חסידי חב"ד רואים בנסיעה לאוהל את הביטוי הכי גדול להתקשרות לרבי, בהתאם לשיחותיו של הרבי, הם צריכים לכבד את החסידים והתמימים הנוסעים לאוהל וכד' ולא להפריע וכמובן לא ללעוג להם, והדוגמאות רבות.

גם אם אין אחדות בחב"ד, אין שום עניין לחיות באווירה של החרמת חלק מעדה קדושה, כל אחד צריך להחליט ובמיוחד הרבנים והמנהיגים, שלמרות שישנם כאלו שדעתם שונה בנושאים הכי פנימיים בתחומי ההתנהגות של חסידי חב"ד, בכל זאת ניתן לחיות ברמה מסוימת של כבוד והערכה הדדית.

המצב הקיים של החרמת הקבוצות האחרות מכל הצדדים, מכריח את הקיצוניים להקצין עוד יותר בכדי להצדיק את עצם קיומם. אם באמת כבוד הרבי והחסידות יקר לנו, עדיף שנמצא את הדרך לכבד את הזולת למרות שדעותיו שונות.

אין ספק שהזמן יעשה את שלו, אם לרבנים ולמנהיגים לא יהיה את הכוח לעשות את הצעד הדרוש, השטח יכתיב את הדברים, אבל הנהגה אמיתית מובילה את הדברים החיוביים, אני עדיין קצת נאיבי וחושב שאולי ישנם כאלו שמסוגלים לדחוף את העגלה לכיוון הנכון.

ח' בשבט תשס"ח
הגב לכתבה

תגובות
35
1. One Diffrence
You are perhaps correct. But there is one major diffrence: According to the Moshiacistim - the other side is "not Mekushar enough". But according to the non-Moshoacistim - the Moshiacistim are acting AGAINST the Rebbe's wishes and being MEVAZA the Rebbe and making a Chillul Lubavich. that is a major diffrence.
ח' בשבט תשס"ח
2. כל הכבוד
הלואי וכולנו היו חושבים כמותך.
צריכים לפרסם הדברים לכאו"א מאנ"ש.
משיח נאו!
ח' בשבט תשס"ח
3. כן
אם כל אחד היה חושב ככה, לא היו מחלוקת וכו'.
אני מסכים אם הכותב.
שנזכה להתגלות משיח צדקנו תיכף ומיד ממש!
ח' בשבט תשס"ח
4. כלי טובה להבאת הגאולה
כל מה שכתוב כאן היא "כלי" טוב להביא את הגאולה בפועל ממש.
יהי רצון שיהיה במהרה.
ח' בשבט תשס"ח
5. התייחסות חלקית ושטחית
אלי ידידי,

אני מסכים בהחלט לצורה שבה הצגת את השוני הבסיסי בין המאפיינים החברתיים של קהילת חב"ד לאלו של קהילות אחרות.

אני מסכים גם למסקנות המתבקשות מכך, שהן מובנות מאליהן.כל שהציבור רחב ומגוון יותר, כך פוחת הסיכוי לשליטה טוטאלית ולהאחדה.עובדה שהתורה מוצאת מקום לציין את הנס החד פעמי של "ויחן שם - כאיש אחד בלב אחד", אך כל השאר "בתרעומות ובמחלוקות".אפילו על משה רבינו עצמו, מקור התורה הראשון, נחלקו אלעזר ופנחס, למעט מה שהוא בבחינת "הלכה למשה מסיני".

אולם, כל זה באשר למגרש הביתי. שם, אפשר להתרגז אך במקביל גם להפנים כי זוהי המציאות ויש לקבלה כמות שהיא.

אך ברגע שמדובר על הזירה הפומבית שאליה לא התייחסת בדבריך, שם הדברים שונים לחלוטין. שם, אם תשלים עם מעשיהם של קבוצות מסויימות המתיימרות לדבר גם בשמך למרות שלבטח הינך מסתייג מהן, הנזק התדמיתי שייגרם, ייגרם גם לך וביזוי כבודו של הרבי שכה יקר
לכולנו, יהיה בלתי נמנע.

לכן, אי אפשר להבליג על הנעשה ברשות הרבים בשמה של חב"ד כביכול. שכן, אמנם המים שחודרים לספינה עושים זאת דרך חור שנקדח תחת כסאו של האחר, אך בסופו של דבר הם יטביעו את כל הספינה על יושביה, כולל את אלה המסתייגים מקידוח החור.
ח' בשבט תשס"ח
6. לכותב נכבד
קראתי את הדברים ואני מוצא את עצמי משתומם ותמה.

א. מי נתן לך רשות (או לכל אחד אחר שמעלה את דעותיו האישיות לאתרים) להעלות את דעותיך בנושא בפורום שכזה? אתה מה"מנהיגים"? מה"משפיעים"? אם יש לך הצעות אמיתיות ומפורטות, תציע אותם למי שמכונה על-ידך כמסוגל לדחוף את העגלה לכיוון הנכון, לא כאן. אלו, המנהיגים באמת, לא מחפשים הצעות עבודה באתרים מעין אלו.

ב. אתה כותב "נראה לי שבמקום שכל אחד יחפש את הדרך לחנך את הזולת ולהפריע לו בדרך התקשרותו, עדיף שכל אחד מאיתנו יחפש את עצמו ויחשוב עם עצמו: 'מה עלי לעשות על מנת להתקשר לרבי'". ואני שואל: אותנו לימד הרבי שהתעלמות ממצבו של הזולת מקורה במידת סדום, אם לא היינו מתעסקים בעבודה עם הזולת ולנסות להשפיע עליו, לא היינו מגיעים למה שאתה מגדיר כ"פעילות ה'שליחות' העניפה בכל רחבי תבל בהפצת המעיינות והיהדות".

ג.אתה כותב "אני מוכן לדוגמה לקבל פשרה של הכרזת "יחי" במנין שאני מתפלל בו, אם רוב המניין מעוניין בכך, אבל אם המכריז רואה שרוב המניין לא מעוניין בכך, הייתי מבקש להתחשב ברוב המניין ולא להכריז.." ואני לא מבין: אם אתה באמת חושב שדעתו הק' של הרבי בעניינים אלו היא הגמישות הנוחה והמתפשרת, מדוע לא תכריז בעצמך את ה"יחי"?
ולפי החשבון שלך, נפנה אל הציבור הארצ-ישראלי ונמצא שרובו מסכים להחזרת שטחים, גם אז תהיה מוכן לקבל את דעת הרוב המסוכנת?? ובכלל, מדוע נלחם הרבי על קוצו של יו"ד בכל הנהגתו? והרי רוב עמנו מצייר את הלוחות כשראשם עגול, ומדוע נלחם הרבי על כל ארון-קודש, ציור ואפילו סתם עלון פרסומי שיקפידו שיהיו הלוחות מרובעות? וכך הוא בכל נושא בו נגע הרבי.

ד. כפרפרת נאה לסיום הגיגך בחרת לכתוב "גם אם אין אחדות בחב"ד, אין שום עניין לחיות באווירה של החרמת חלק מעדה קדושה, כל אחד צריך להחליט, ובמיוחד הרבנים והמנהיגים, שלמרות שישנם כאלו שדעתם שונה בנושאים הכי פנימיים בתחומי ההתנהגות של חסידי חב"ד, בכל זאת ניתן לחיות ברמה מסוימת של כבוד והערכה הדדית". משום מה, החלטת להגדיר את כל אלו שאינם גורסים את הכרזת ה"יחי" כשוחרי מחלוקת, שחייהם זורמים באוירה של החרמה. וכי כל חסידי חב"ד מוצאם מירושלים?
אצלי הגדרתם היא פשוטה. כשהם רואים את העוצמה בה מתחלל שם הרבי, הם פשוט מעוניינים שלא לתת יד לפעולה הנוראה הזו, ועל כן אין הם צועדים שלובי זרוע, אך לומר שהם "חיים ברמה מסוימת של כבוד והערכה הדדית"? אין זה מופרז? וכי מעולם לא ראית חסיד בעל כיפה שחורה משוחח בנעימות עם רעהו החובש את כיפת ה"יחי"?

לא נותר לי אלא לסיים בסיפור קצר. שאלו פעם את עורך שני העיתונים הגדולים, איך תמיד יש לך בקולמוסך טור כל-כך מוצלח המעורר תמיד הדים סביבו?
ענה להם: כשאין מה לכתוב, פשוט כותבים נגד מישהו או נגד משהו... וד"ל.

וכלשון השגור אצל כ"ק רבינו: "ומסיימים בטוב".
ח' בשבט תשס"ח
7. אהבתי את הרעיון
האנטים לא יזלזלו במשיחיסטים, המשיחיסטים לא יחנכו את האנטים ובא לציון גואל ושלום על ישראל.

כל קבוצה תשמור על זכות קיומה, בלי מבט שלילי על הקבוצה השניה,

משיח הגיע!
ח' בשבט תשס"ח
8. s
According to the meshichistim...its not just that you are not mekushar enough..

If you dont believe exactly like them and scream yechi loudly and wear flags - you are a koifer and you are fighting against the rebbe.

rachmonus on these tipshim
ח' בשבט תשס"ח
9. הבלוג מתאים לשנת תשנ"ו
כבוד הרב וילהלם הנכבד,
כתיבתך מעוררת השארה וכו', אך האם טחו עיניך מראות את מה שקורה היום בחב"ד? האם יש על איזה הבנה לדבר? לדעתי ישנם כיום שני תנועות שונות ששניהם קשורות לרבי זי"ע, אחת מבזה אותו והשניה הולכת בדרכו העקבית לאורך השנים-זו שהתווה, לפלא הוא, שדווקא מאמר מסוג כזה יכול לצאת מידי אינסטרסנטים מסוג מסויים, אך בנוגע לאחד שעיניו בראשו לכאורה הכרחי לעשות צעד אחד קדימה
ול-ה-פ-ר-י-ד. רק צעד כזה יביא כבוד וסדר לחב"ד עד לגילוי משיח צדקנו בב"א
ח' בשבט תשס"ח
10. חזק ונכון !!!!
אני בעצמי מתנהג ככה כבר מספר שנים מזמן ביותי בקבוצה, כל מילה פנינה, נכון מאד, אם כל אחד מאיתנו החסידים יתנהג כך המצב יהיה מצוין....
ח' בשבט תשס"ח
11. מילים יפות אבל לא ברורות
המילים יפות, מטיפים לאחדות וסובלנות, אבל לצערנו אף אחד לא מדבר ברור.

לא הבנתי מה דעת הכותב, האם דעתו שיש שתי דעות לגטמיות בחב"ד, שאין אתנו יודע מי מהם צודק ולכן יש לכבד האחד את דעתו של השני, או שיש דעה ושיטה אחת צודקת, ודעה שניה טועה ומטעה את הרבים ומצד אהבת ישראל יש לנו לאהוב גם את המשיחיסטים כמו כל יהודי אחר, אבל יש להודיע שדעתם טועה ומטעה.

לא הבנתי מהכותב מה דעתו.

לדעתי צריך פעם אחת ולתמיד לדבר ברורות ולא להסתתר אחרי מילים יפות שכנראה גם הכותב לא אוחז מהם.

ח' בשבט תשס"ח
12. הלואי אמן
אני מסכים עם הכותב הנכבד.

כואב לי מה שכתוב בתגובה #6, אם אנשים כאלו אף פעם לא יהיה שלום רחמנא ליצלן.

כולנו יודעים שהרבי יצא למרפסת ועשה עם הראש שלו להניגון "יחי", וגם לפנ"ז בט"ו באייר תנש"א עשה הרבי עם היד שלו לעודד את הניגון כפי שרואים בוידיאו,
השאלה היא בנוגע הזמן לאחר ג' תמוז.
והתשובה לזה - לפי עניות דעתי - הוא כמו שכותב הרב וילהלם שליט"א, שכל אחד תן כבוד לצד השני ולא להכריע על השני את דעותיו,
וכל זה - בטח - ימהר את התגלותו של רבינו נשיא דורנו.
משיחו נאו
ח' בשבט תשס"ח
13. כל הכבוד
ממש לענין
ח' בשבט תשס"ח
14. א חסיד א קלוגער
א. תמיד ידעתי שאתה יודע לנגוע בנושאי הליבה של חסידות חב"ד
ב. תמיד אהבתי גם להתווכח איתך
ג. הפעם נראה לצערי הרב שאתה צודק
ד. אני מפקפק בנאיביות שלך, בכך שתימצא מנהיגות בחב"ד שתעיז לעשות משהו כדי להוביל את הציבור לאנשהו
עלה והצלח
ח' בשבט תשס"ח
15. chevraman@gmail.com
very well put, however how can we let any one and everyone do what ever they want and tarnish the good name of chabad
ח' בשבט תשס"ח
16. אחדות
כתבת יפה. אבל לפני שאתה פונה לכלל החסידים רצוי שהרבנים משני הצדדים יראו דוגמה שישבו ביחד לקראת יוד שבט ובא לציון גואל ........................חסיד שאכפת לו
ח' בשבט תשס"ח
17. לא כל כך תמים (תגובה ל 6)
א. את הרעיון שלך שלא להעלות דעות לאינטרנט אתה גם מוזמן להציע לכל מי שמקבל את ההצעות לטעמך ולא לכתוב אותם במדור התגובות באינטרנט.

ב. הפצת היהדות בשליחותו של הרבי ענינה כפשוטו הפצת היהדות ולא התעסקות בפוליטיקה פנימית והחרמות ההדיות.

ג. אף אחד אינו נדרש להתפשר על קוצו של יוד בהתקשרותו לרבי על פי הבנתו, להפסיק עם מריבות אינסופיות ולמצוא את הדרך לעבור לכיוון החיובי בבתי הכנסת בחב"ד, אין פירושו פשרות.

ד. החרמת המשיחיסטים דין אחד לה עם זלזול המשיחיסטים בהתקשרותם של אלו שאינם כמוהם.

ה. אינך חייב לכתוב נגד מישהו או משהו אתה יכול גם לכתוב בעד, כך לדוגמה את המאמר הזה שכותב בעד כולם ולא נגד...
ח' בשבט תשס"ח
18. תגובה לא' וויל העלם
ראיתי את את הטור שכתבת לכבוד יום הבהיר י' שבט ולא הבנתי.

א.האם לרבינו לא מגיע תואר כבוד כמו זיע"א או שאנחנו צריכים ל"יישר קו"?

ב.במאמרו קורא הוא:"להניח לוויכוחים איתם" עכ"ל, ואני הקטן שואל מי בכלל יכול להתווכח איתם???
ניסית פעם לדבר עם א' מהצד השני??
פשוט אין עם מי לדבר!!

הם באטרף של משיחיזם מטורף שאתה לא יכול להתדבר איתו. נגמר הזמן של ויכוח על פשט של איזה "שיחה" כזו או אחרת היום זה רק להכעיס!! והשיגעון מיום ליום גדל והולך!!

ג.טוען במאמרו ש"כולם סוברים שהרבי אינו נמצא בגוף גשמי".
טעות! טעות! טעות!

כנראה לא יצא לך לדבר עם מישהוא מהם בזמן האחרון.אינך יודע עם מי יש לך עסק. אתה חושב שהם "משיחיסטים לייט". לדעתי הם משוכנעים שהרבי נמצא בגוף גשמי יותר משאתה בגוף גשמי(לאיו"ט).

ד. אתה כותב עוד: "הגיע הזמן שכל אחד יבחר לו את מנהיגיו ורבניו", ואני תמה, אין מלך בישראל?? אין וועד רבני אנ"ש באה"ק?? אין וועד רבני ליובאוויטש דארה"ב וקנדה?? הכל פה הפקר??

ה.כותב הוא עוד:"אני מוכן שבמנין שלי יכריזו יחי",
ואני אינני מבין כי הרבי שלך לא היה מוכן שיכריזו יחי במנין שלו אחר י' שבט למרות שהרבי אמר את הביטוי "זאל געזונט זיין". כמו"כ הייתי רוצה לדעת האם היית מוכן שיכריזו במנין שאתה מתפלל בו, דברי עלבון ופגיעה בא' מבני משפחתך, או שרק על רבינו אתה מוכן לקבל זאת???

לסיכום! לפני יום הקדוש י' שבט עלינו להתחזק בקישור אמיץ וחזק אל עניני רבינו הק' זיע"א ולהתקשר אליו בחבלי עבותות אהבה ונלכה באורחותיו נס"ו ו...
מאחד שכואב את המצב
ח' בשבט תשס"ח
19. דבר מלכות
הפתרון היחיד: "דבר מלכות"
ח' בשבט תשס"ח
20. בני
ב"ה

הרעיון יפה ומתקרב לאמת.
נדמה לי שהכבוד האמיתי לאדם היא הכבוד לאישיותו. כלומר לתכנים הפנימיים אתם הוא חי.

בחב"ד האמיתית, האורגנלית, התכנים הם ברורים וקבועים ע"י רבותינו נשיאנו ואין לנו דרך לסטות מהם ולהמשיך לשאת את התואר חסיד, חסיד חב"ד.

ואכן נדמה שרוב רובם ורובו ככולו ממש של החסידים אכן מתכוונים להאחז ולדבוק באותם דברים על אף שאין דעותיהם שוות בצורה ובביטוי אבל זהים בתוכן ובפנימיות.
ורק לכן ניתן לכבד אחד את השני.
ברור לנו ולכל חסידי חב"ד בכל הדורות:
1. שכל ענין החסידות ועיקרה הוא להכין ולהביא לימות המשיח.
2. ברור לנו שהחסידות היא כבר טעימה בעיקר ענינה של הגאולה תורתו של משיח.
3. ברור לנו כפי שהורה לנו נשיאנו שדורנו הוא דור השביעי דור הגאולה.
4. ברור לנו שבדור זה גופא רק משנת תש"נ ואילך כבר מגיע זמן הגאולה ובלשון הרב מאות פעמים בתקופה זו "הגיע זמן גאולתכם".
5. ברור לנו שעיקר העבודה עתה מתיחסת להביא לימות המשיח ולקבל פני משיח צדקנו בפועל ממש.
6. ואנו רואים איך שבתקופה הזאת הכי אחרונה עודד הרבי גם צעדים יותר "קיצוניים" עד אילו הקשורים לזהות הגואל. ומצד שני היו בתקופה זו גופא גם ביטויים של הגבלות. ובודאי שהאחד אינו סותר השני.
"אורות דתוהו בכלים דתיקון".

7. מובן ופשוט שגם הצורה החיצונית של ביטוי האמונה והדעות חייבת להיות להיות אך ורק עפ"י ה"עשה לך רב" המשפיע וכיו"ב, ואם מדובר בפעולה שיש לה השפעה על הסביבה, חייבת להיות בהסכמת שלושה רבני חב"ד הסכמת חב"ד על אתר וכיו"ב מההוראות המפורשות של הרבי.

רוב רובם של חסידי חב"ד קשורים לדרך המחשבה ודרך חיים שהם בנויים עפ"י הנ"ל.

ואכן חילוקי הדעות בתוך קבוצה זו עצמה הוא מזערי בתוכן ואינו שייך כ"כ שיגיע לשנאה והפרדה וכו' ומבוסס על כבוד הדדי.
כולם מאמינים שנשיא הדור הוא משיח ומאמינים שנשיא הדור הוא הרבי.
וכ"א מבין את עדינות התקופה,
יודעים שצריכים לפעול עם אורות דתוהו אך צריכים כלים דתיקון ופחות או יותר שתי הקבוצות משלימים אחד את השני כשאחד יותר מתרכז ב"כלים" והשני ב"אורות".

והיחידים משני הצדדים הנוטים לקיצוניות של שנאה ומחלוקת ברור לכל אחד שאין זה מצד הקדושה כלל אלא לביטוי לאישיותו של השפלה של האדם שלא רק מתבטאת בעניני החסידות אלא גם במעמדו בחברה ובתוך ביתו כנראה בחוש!

השאלה היא אם אכן רוב רובו של חב"ד מאוחד איך זה קורה שקבוצת השוליים שנאחזים כביכול בחילוקי הדעות הלגטימיות שישנם בתוך חב"דת מצליחה אכן לגרום לפירוד ולשנאה שאין לה כל יסוד אמיתי!!!

ולדעתי התשובה לכך "ואשימם בראשיכם".

לדאבונינו ישנם כמה שהתאוה לשלטון, כח וכסף, מוציאים אותם מדעתם,
והם אילו שבונים את אותם קיצוניים כי רק על ידי כן הם מחזיקים את כסאותיהם.
רק על ידי השפלת הזולת הם מסוגלים להגביה עצמם.


וחלק אחר של "ראשיכם" מראה אזלת יד ומפני הפחד מאנשי השררה או ה"ענוה" אינו מביע את דעתו ברמה.

ומי שחוגגים מכל זה הם אותם "דתן ואבירם" שמנצלים את ההזדמנות.

אם בדור יוצאי מצרים הפתרון הי' קל יותר וברגע מסוים דתן ואבירם נקברו חיים ביחד עם המנהיגים שהגנו עליהם לתועלת האנוכית שלהם, הרי שבגאולה הנוכחית הפתרון חייב להיות שונה שהרי כולם יגאלו ללא יוצא מן הכלל ואם כן סוף כל סוף בוודאי יעשו כולם תשובה ובמילא בטוח הדבר שמיד ממש עתידין ישראל לעשות תשובה ומיד הן נגאלין.

וגם עד אז ברור ופשוט שרוב רובה של חב"ד עם כל חילוקי הדעות שקיימים בתוכה היא אכן מאוחדת!
ח' בשבט תשס"ח
21. לחב"ד בלי להתאחד
היה מתאים לקופירייטר המוכשר לקרוא כך לכתבה, אה???????
מאיתנו.....
(אני מקווה שתגובה זו אינה בגדר משמיצה או פוגעת באופן אישי....)
ט' בשבט תשס"ח
22. רבן דקרו
איך יכול הרב וילהלם לכתוב "במילים אחרות, כיון שאלו העובדות, מתברר שהרבי אכן נתן נתינת מקום לאפשרויות ודרכים שונות בהתקשרות אליו ולדרכיו"?!

האם זה שאחרי פטירת אדמו"ר האמצעי הלכו כמה מתלמידיו אחרי הסטראשעלי מכריח שזה מה שאדמו"ר הזקן הרצה?

וזה שהיה שלמה קרליבך מלמדנו שמתברר שזה מה שהרבי רצה?

מלבד פוליטיקה אין שום סיבה לאדם שפוי לחשוב שהמשיחיות יש בה איזשהו פן חיובי.

וכדברי ר' חיים מבריסק הידועים שהיא עברה עבירה ותולה הריונה בתפילת ר' לוי יצחק מבארדיטשוב.
ט' בשבט תשס"ח
23. בקיצור - איש הישר בעיניו יעשה
תמיהני על ר' אלי, שיש לו אחים, קרובים וידידים בשליחות, שאינו מבין מהי באמת הבעיה המשיחית.

רק היום 'מקורב' שלי, שאחר עמל רב שלחתי לרבי לי' שבט, הודיע לי בשיחת הטלפון שאינו מתכוין לבקר ב'אוהל', שכן כמה 'חברים טובים' שמצא, הסבירו לו ש"אין שם כלום"...

אין לתאר את שברון ליבי - אחר כמה שנים זכיתי לשלוח בע"ת של ממש לרבי ולומר "ראו גידולים שגידלנו", ובע"ת זה כלל לא ייכנס ל'יחידות' לרבי!

מבחינתי לא שוה נסיעתו, וחבל על הסיוע שנתתי לו לכרטיס הטיסה! הוא ל-א הגיע לרבי!

ככה זה כשכבר סמשך שנים מתקיים בפועל חזונו של ר' אלי - שהכותרת המתאימה לו ביותר היא "איש הישר בעיניו יעשה".
ט' בשבט תשס"ח
24. חסיד
קראתי את דברך ותמה אני על התפיסה העקומה והשלילית של הדברים.

התפלמסותך איננה מריחה חיפוש צדק או לפחות נסיון להבין את הכותב.
אלא אדם שמנסה לבטא כישרון של הצטעצעות מילים על גבי רעיון יפה.

הבעת הדעה בככר תמיד הייתה וכנראה תמיד תהיה ולעולם אינה דבר שלילי כל עוד בעל הדעה אינו כופה דעתו על השני. (ומובן שהכל בתוך גדרי התורה)

אינני סובר שאנו בשלים (והצד השני עוד פחות) למצב שבו היחס למשיחי' ולפעולותיהם (וכן להפך) יהיה כמו לעוד חסידות אחרת אך עכ"פ באופן אידיאלי היחס היומיומי צריך להיות כך. ולא נראה שכותב המאמר סובר שאין לנו לומר את דעתנו השונה לאנשים מבחוץ ואדרבה מצוה לפרסם אך לא לאלו שאינם מוכנים לשמוע וכבר אמרו חכמינו ז"ל "כשם שמצוה על אדם לומר דבר הנשמע, כך מצוה על אדם שלא לומר דבר שאינו נשמע" ועוד נאמר: 'אל תוכח לץ פן ישנאך הוכח לחכם ויאהבך'"

התבונן בעצמך מה היה קורה אם "התעסקותנו בעבודה עם הזולת"בשליחות הייתה באופן ה"התעסקות בעבודה עם הזולת" עם המשח' לאלו תוצאות היינו מגיעים.

ובע"ה שמשיח יגיע עוד היום "ומלאה הארץ דעה את ה'"
ט' בשבט תשס"ח
25. תגובה ל23
אתה שקרן (וביודעין)
ט' בשבט תשס"ח
26. למה "הכבוד לזולת" הוא תמיד מצידנו ולא ההפך?
איך זה שאנחנו תמיד מוכנים לוותר ולכבד, אבל לעולם לא תשמע כך מהצד השני?

מזכיר את הסיפור עם הפלשתינים, אנחנו תמיד מוותרים!
ט' בשבט תשס"ח
27. Hi
You have written nice in the past but this time you have ruined your record.

Whats against the kavan and therefore a chilul hashem should not be tolerated by a g-d fearing chassid.
ט' בשבט תשס"ח
28. אחים אנחנו
כשיש שוטה בעיר ו/או בסביבה הקרובה , במקרה הטוב מנדנדים את הראש לאות צער ובמקרה יותר גרוע מצחקקים וכדו'. אולם כשיש במשפחה הקרובה (אחים!!! - כדברי הכותב הנכבד!!!) שוטה - עושים כל המאמצים שיטופל ע"י רופאים מומחים! זו אחריותנו כאחים!
ט' בשבט תשס"ח
29. גם הקב"ה נתן "נתינת מקום" לעבודה זרה
אפשר לכתוב את כל המאמר הזה מלה במלה, רק להחליף "חסידי חב"ד" ב"אנושות" ו"משיחיסטים" ב"עובדי עבודה זרה".

הגישה הפלורליסטית שמייצג וילהלם היא בעוכרינו זה 15 שנה.
ט' בשבט תשס"ח
30. הלאה העמימות
להלן מבחר ציטוטים שהעתקתי מתוך 'שטורעם' מדברי אחד המגיבים:

ואלו דברי המשיחיסטי"ם ככתבם וכלשונם בדיוק:

(א) ליל ראש השנה: "התפילה נפתחת כרגיל בניגון אבינו מלכנו הידוע. אותו ניגון מיוחד, ש[כש]רק מנגנים אותו מיד נזכרים ונכנסים לאווירת ראש השנה. לאט לאט עובר הניגון הסוחף מצד לצד וכמו מחמם את הלבבות ומזכיר לכולנו, הן במילותיו והן במנגינתו, אין לנו מלך אלא אתה! – אותו אחד עמו התפללנו כל השנים, אותו אחד נמצא עמנו גם השנה, דואג ומסייע לכך שגם השנה הבאה אכן תהא טובה ומתוקה בכל הענינים, עד לענין העיקרי התגלותו המלאה עוד הרגע. מיד לאחר התפילה פורץ הקהל הקהל בריקוד 'יחי' סוחף, שנמשך עד שעה ארוכה". ('בית משיח' גליון מספר 200 עמוד 60 ביומן המדווח על מה שקרה בבית חיינו בראש השנה ה'תשנ"ט).

(ב) מצות היום בשופר: "שעת התקיעות וקבלת מלכותו ית' מחדש אכן הגיע . . . והחלו בכל ניגוני רבותינו נשיאנו הק' ובסיומם 'הוא אלוקינו . . . הוא יושיענו ויגאלנו שנית בקרוב' (ההדגשה במקור) כאשר כל אחד יוצא מעצמו לגמרי וזועק אנא רבי וויפיל איז א שיעור . . . לאחמ"כ הכריז הרה"ח ר' נחמן שי' שפירא את גודל עניין הכתרת המלך אשר נמשך בזמן נעלה זה בעת תק"ש ולכן על כולנו להוסיף חיות בהמלך שתהי' תומ"י התגלות בפו"מ . . ." ('בית משיח' גליון ה' תשרי ה'תשנ"ו עמודים 16-17).

(ג) תפלת המוספין דריש שתא: "נשוב אל אבינו מלכנו בכל מאודנו נשיב את פנינו כלפיו ונבקש ונתחנן ללא הרף שוב ושוב: גלה כבוד מלכותך עלינו מהרה והופע והנשא עלינו לעיני כל חי, וקרב פזורנו כו' ....נראה את מלכנו משיחנו מתנשא ומביא את הגאולה האמיתית והשלימה לעיני כל בשר. יחי אדמו"ר מלך המשיח לעולם ועד". ('בית משיח' גליון כ' אלול תשנ"ה עמוד 12); "...בהיגלות נגלות עלינו נשיא דורנו מלך המשיח החי וקיים 'וכל מאמינים שהוא ואין בלתו' ואזי ומלכותו ברצון קבלו עליהם ויאמר כל אשר נשמה באפו יחי אדמו"ר מלך המשיח לעולם ועד" ('בית משיח' גליון ה' תשרי תשנ"ו עמוד 17).

(ד) בין כסא לעשור: "אנו מאמינים ובטוחים שגם באותו רגע שאין אנו רואים, הרבי נמצא כאן למטה בפשטות ובגלוי . . . זה הדבר היחיד ש'מחזיק' אותנו ונותן לנו כח להחזיק מעמד עוד רגע. בני ישראל צועקים 'מלך, מלך, מלך' ללא הרף ('המלך הקדוש', 'המלך המשפט', 'אבינו מלכנו וכו''), וזה מה שמביא אותנו להתגלותו המיידית והמוחלטת לעיני כל בשר תיכף ומיד ממש. יחי אדמו"ר מה"מ לע"ו" ('בית משיח' גליון מס' 107 עמוד 13).

(ה) ליל יום הכיפורים: "הגיע זמן הברכה, הבחורים החלו שרים במהירות ובמרץ "יחי אדוננו", כשהשירה הולכת ומתחזקת, כך נמשכה השירה-הזעקה שעה ארוכה! כשהבחורים נצבים על מקומם, מסרבים לעזוב את המקום – "עוד לא שמענו את ברכת הרבי שליט"א מלך המשיח" הבחורים, חלקם זכו בעבר להשתתף במעמד זה ולשמוע ולראות את הרבי בעיני בשר. ואילו חלקם, זו להם השנה הראשונה להיות בכלל ב-770, מעולם לא ראו את הרבי שליט"א מלך המשיח פנים אל פנים לפני כן. בנתיים, בבית המדרש הגדול למטה, כבר סיימו את תפילת "כל נדרי" והתחילו ערבית. עוד שעה עברה, עוד שעתיים ושלוש. בבית המדרש הגדול למטה כבר גמרו לומר את כל ספר התהילים לאחרי ערבית כמנהג חב"ד. אך למעלה, באולם בית המדרש הקטן, ממשיכים מאות הבחורים לשיר – לזעוק במלוא כוחם "יחי אדוננו" ועוד לא התחילו "כל נדרי"! רק כשלוש שעות לאחר חצות החלו לנגן את תפילות ליל יום הכיפורים!!". (הרב לוי"צ גינסבורג ב'שיחת הגאולה' בגליון שיצא לאור בעש"ק פרשת לך ה'תשנ"ז).

ו) ה' הוא האלוקים: "לא נפסיק לרגע, ולא נתעייף לזעוק ב'עקשנות' ודוקא 'בשמחה גדולה ובביטול עצום' את הקריאה וההכרזה של 'יחי' בכל הזדמנות, ובפרט באותם רגעים נעלים שלפני תקיעת שופר, ובסיומה של תפלת 'נעילה' ביום הכפורים, אחרי הכרזת 'ה' הוא האלוקים' שבע פעמים" ('בית משיח' גליון מספר 56 עמוד 12. וכ"כ בבית משיח גליון מספר 295 וגליון מספר 337 ומספר 338. ובכמה מקומות).

". . . כבר במצרים הכיר עם ישראל את הגואל, את המשיח, את כ"ק אד"ש מה"מ .... וכל העם רואים את הקולות – 'אנכי ה"א' - והנה זהו הגואל, המשיח, כ"ק אד"ש מה"מ . . . ואז - פרחה נשמתן . . . וליתר תוקף ממשיך כ"ק אד"ש מה"מ עצמו"ה ומסביר "אשר הוצאתיך מארמ"צ . . . הגואל, המשיח, הוא הוא עצמות ומהות" (הרב יגאל פיזם בקונטרס "נפש חי'" (יו"ל ע"י ישיבת נפש חיה בהקריות, ה'תשנ"ז) עמוד עו, וע"ש עוד בארוכה ).

"מי הוא אלוקינו? מי הוא אבינו כו'? הרבי מלך המשיח - הוא הוא!" ('בית משיח' גליון מספר 99 בחלק האנגלי).

"[כ"ה] בפשוטם של דברים 'שעצמות אין סוף מתגלם בצדיק ובגוף'." (ספר "תורה יבקשו מפיהו" עמוד 217).

נא לבהיר בקול צלול וברור, האם רוח ההתגמשות והוויתור היא גם אם כאלה אנשים???
י' בשבט תשס"ח
31. אחדות
מענה להרב ישראל ליבוב יו"ר צא"ח ע"ה

"אילו היה אחדות היה משיח בא מכבר, ולכן היצה"ר משתולל בפתויים שלא ע"פ שכל לגמרי ולע"ע הצליח, וה' ירחם"
י"ג בשבט תשס"ח
32. עורו ישנים
רצון אמיתי להשכין שלום ולקדם ענייני חבד והפצת המעיינות מוביל למסקנה אחת ויחידה , הגיונית, מוכרחת, קדושה, שמתרחשת ממילא בשטח - התנתקות.להפוך את חבד לשתי תנועות. להלן אציג רשימה של הבעיות הקיימות כיום ולצד כל אחת אכתוב כיצד הפיצול המיוחל יפתור את הבעייה:

1)מריבות וחיכוחים אידאולוגיים שגולשים במקרים רבים להיפך אהבת ישראל: הפתרון - פיצול חבד רשמי ואז לא יהיה צורך בוויכוחים כמו שאתה לא מתווכח עם חסיד גור או סאטמער כך לא יהיה צורך שחסיד חבד-לובאוויץ יתווכח עם חסיד חבד-משיח.כיוון ששתי החסידויות יוכרו בציבור כניבדלות באופן מובהק פיסית ואידאולוגית, נרגיש פחות צורך להתגונן ולחדד את האדאולוגיה .

2)צד אחד מרגיש שהצד השני מחלל את שם לובאוויץ ומרחיק המונים מבתי חבד ומחסידות ואילו צד שני מרגיש שצד אחד הוא פשרן ולא מדגיש מספיק את עיקר עניינו של הרבי .
הפתרון - פיצול חבד תציע לציבור היהודי בארץ ובעולם שתי אפשרויות בחירה וכל אחד יבחר את המתאים לו - אדם שנמשך לקיצוניות וללהט המשיחי -יתקרב לחבד -משיח ואדם שנרתע מכל הבוטות והקיצוניות הללו ומחפש חבד מתונה יותר מתקשרת יותר יתקרב לחבד - לובאוויץ לכל יהודי יהיה למי להתקרב וממי להתרחק והעיקר שכולם ילמדו חסידות ויתקשרו לרבי.

3) פוגרומים וחילול ה' ב 770 :הפתרון - פיצול חבד בנוסף לנצחון בבית המשפט יביא למצב שבו חבד -לובאוויץ תנצל את זוכיותיה על הבניין ותשליט סדר למופת בהתאם לערכיה - נכון שכאן תיווצר תסיסה מסויימת ומתיחות אבל אין ברירה אחרת - לאחר כמה מעצרים בהם ישכנו החברה באותו חדר עם עבריינים כושים מברוקלין בגובה שני מטר יתרגלו כולם לרעיון. בסופו של דבר רוב המשיחיסטים אינם אלימים וכל מבוקשם הוא להיות בבניין ולהתפלל והם יתרגלו לכך שהם עושים זאת בלי שלטים ובלי פוגרומים.

4) הציבור מסתכל כיום על חבד ואומר "אתם מדברים כל הזמן על אהבת ישראל ואתם היחידים שעדיין מנהלים מחלוקות ועוד עם אלימות לעיתים. מכפישים זה את זה מכחישים את דבריו של השני ובכלל מי אתם ? ומה דעתכם האמיתי על ג תמוז?"
הפתרון - פיצול חבד ובמקום תנועה מפולגת ומשוסעת תקומנה שתי תנועות גאות רעננות עם אמירה ברורה שהציבור ידע לפרש - שחבד לובאויץ אינה נושאת דגלים צבעוניים ואינה מכריזה ססמאות.אלא מחזיקה ביתיר מבחיוהי וחבד -משיח מחזיקה באמונה של גוף גשמי והכרזות וכו אבל שתי תנועות מאוחדות בתוכן ולא תנועה אחת מפולגת.

כל זאת רק על קצה המזלג. רבותי אין ממה לחשוש , זה לא בושה שיש חילוקי דעות. זה לא בושה שמתעורר צורך להתפצל - זה קורה בהרבה תנועות. התורה התירה גירושין כי לפעמים אין ברירה. הלוואי וזה לא היה מתגלגל לידי כך. הלוואי והרבי היה איתנו בגשמיות. אבל זה המצב.בוא נהיה שפויים והגיוניים ואמיצים. נעשה את ההתפצלות בנחת באהבת ישראל , תהיה ישיבת רבנים משני הצדדים ושם יחליטו שמחנכים את התלמידים שמהיום מתפצלים אבל אוי ואבוי למי שמדבר נגד התנועה השניה. היום קשה לחנך לכך כי הצד השני כל הזמן חי בתוך הוריד שלך , בבית כנסת שלך בבית חבד שלך וכו. אבל לאחר ההתפצלות הרשמית - דברים יראו אחרת. והעיקר שיבוא משיח היום עוד לפני שמשהו ירים את הכפפה.
י"ג בשבט תשס"ח
33. כמה מצחיק

האיש קורא באופן נחרץ לפילוג הכי קיצוני שניתן, להקמת שני מחנות עם ראשים נפרדים - וכל חולי ה"אחדות" משבחים אותו...
ט"ו בשבט תשס"ח
34. איך ייתכן הדבר
לאור הוראתו המפורשת של הרבי (נדפס בתשורה לחתונת בן הרה"ג יענקלביץ'), ד"פשרות נישטא קען קאשיות".
דידוע ע"פ המבואר בקונטרס "העולם", ש"התאחדות הוא בגדר ניס"ג דהעולמות".
כ' בשבט תשס"ח
35. הערה קטנה
מוצאה של חב"ד הוא מרוסיה
כ"א בשבט תשס"ח